1. Εισαγωγικά. Η εφαρμογή του Κλαδικού Λογιστικού Σχεδίου των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α) και η υιοθέτηση της διγραφικής μεθόδο...
1. Εισαγωγικά.

Απαραίτητη προϋπόθεση για την εφαρμογή του Π.Δ είναι η διενέργεια απογραφής κατά την ημερομηνία έναρξης.
Ως απογραφή έναρξης ορίζεται η διαδικασία με την οποία λεπτομερώς εξακριβώνεται, καταγράφεται, καταμετρείται και αποτιμάται το σύνολο της περιουσιακής κατάστασης του Δήμου σε δεδομένη χρονική στιγμή.
Η υποχρέωση για την απογραφή της περιουσίας προκύπτει και από την διάταξη του άρθρου 27 (παρ. 2) του Κ.Β.Σ. Συνεπώς οι Δήμοι πρέπει να διενεργήσουν απογραφή των περιουσιακών τους στοιχείων που είναι ιδιοκτησία τους, των στοιχείων που είναι κοινής χρήσης, των κάθε φύσεως απαιτήσεών τους, των υποχρεώσεών τους και των χρηματικών διαθεσίμων τους.
Σκοπός της απογραφής είναι να προσδιοριστεί η περιουσιακή κατάσταση του Δήμου στην συγκεκριμένη χρονική στιγμή (εν προκειμένω στις 31/12/2010). Επομένως της απογραφής στάδιο είναι η αποτίμηση της αξίας των απογραφέντων και η διαμόρφωση αρχικού ισολογισμού έναρξης του Δήμου με ημερομηνία 01/01/2011.
Οι παραπάνω ενέργειες (απογραφή έναρξης, αποτίμηση και ισολογισμός έναρξης) αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις για την έναρξη εφαρμογής του διγραφικού συστήματος στους νέους Δήμους. Και αυτό γιατί δεν είναι δυνατό να υπάρξει οικονομικό αποτέλεσμα στο τέλος της χρήσης αν προηγουμένως δεν υπάρχει μια αρχή.
Επισημαίνεται η θεσμική υποχρέωση όλων των Ο.Τ.Α, σύμφωνα με το άρθρο 183 του Ν. 3463/2006 (ΦΕΚ 114 Α΄) «Δημοτικός και Κοινοτικός Κώδικας», να καταγράφουν την ακίνητη περιουσία τους και να τηρούν κτηματολόγιο, όπου καταχωρούνται το είδος και η περιγραφή του ακινήτου, η τοποθεσία, η έκταση και τα όριά του, σχετικό τοπογραφικό ή σχεδιάγραμμα, η χρονολογία της απόκτησης και οι τίτλοι ιδιοκτησίας, άλλα δικαιώματα που τυχόν υπάρχουν και οι σχετικοί τίτλοι και η κατά προσέγγιση αξία του ακινήτου.
2. Προετοιμασία απογραφής.
Για να πραγματοποιηθούν οι σκοποί της απογραφής απαιτείται προετοιμασία και οργάνωση. Η προετοιμασία και η οργάνωση της απογραφής απαιτεί σχεδιασμό και χρησιμοποίηση κατάλληλων εντύπων, ανάλογα με την φύση των στοιχείων που απογράφονται (π.χ διαφορετικά έντυπα για την απογραφή των κτιρίων, διαφορετικά για την απογραφή των μηχανημάτων, διαφορετικά για τα αποθέματα, τις προμήθειες κ.λ.π).
Επίσης η οργάνωση και η προετοιμασία προϋποθέτει την στελέχωση της ομάδας απογραφής από υπαλλήλους που γνωρίζουν καλά τα περιουσιακά στοιχεία του Δήμου και η εκπαίδευσή τους επιτρέπει την συμμετοχή τους στην ομάδα απογραφής.
3. Συγκρότηση της ομάδας απογραφής.
Σύμφωνα με τα προαναφερθέντα και τα οριζόμενα στην παρ. 1.1.108 του Π.Δ 315/1999 ο Διευθυντής των Οικονομικών Υπηρεσιών του Δήμου εισηγείται την σύνθεση της επιτροπής στο Δημοτικό Συμβούλιο, το οποίο αποφασίζει για την τελική στελέχωση της επιτροπής απογραφής.
Ο αριθμός των μελών που συμμετέχουν στην επιτροπή απογραφής είναι εσωτερικό θέμα κάθε Δήμου και εξαρτάται από την γενική διοικητική οργάνωση του Δήμου, το μέγεθος κ.λ.π.
Θεωρείται αναγκαία η ύπαρξη ενός στελέχους επικεφαλής της επιτροπής (που μπορεί να είναι και αιρετός), που θα αναλάβει την ευθύνη του συντονισμού όλου του έργου. Συνηθίζεται να προτείνεται ο προϊστάμενος των Οικονομικών Υπηρεσιών. Εξυπακούεται ότι η επιτροπή δεν θα στελεχωθεί μόνο από υπαλλήλους της οικονομικής υπηρεσίας αλλά και υπαλλήλους των άλλων υπηρεσιών, με προεξάρχουσα την τεχνική υπηρεσία, γιατί η συμμετοχή τους είναι απαραίτητη. Επίσης σημαντική είναι και η βοήθεια της νομικής υπηρεσίας του Δήμου, για την αντιμετώπιση διαφόρων νομικών ζητημάτων που είναι πιθανό να προκύψουν σχετικά με το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ακινήτων του Δήμου και την ενδεχόμενη προβληματικότητα των τίτλων.
4. ΄Εργο της επιτροπής απογραφής.
΄Εργο της επιτροπής είναι:
• Η αναγνώριση των στοιχείων της περιουσίας (υλικών και άϋλων) καθώς και των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων που συνθέτουν την περιουσία του Δήμου κατά την χρονική στιγμή της απογραφής.
• Η εκτίμηση της αξίας των απογραφέντων.
• Η υποβολή προς το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου, για έγκριση, της έκθεσης απογραφής και αποτίμησης.
29/12/2010
ΓΙΑΝΝΗΣ Η. ΜΑΡΝΕΡΗΣ
ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΝΟΤΙΑΣ ΚΥΝΟΥΡΙΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια